Friday, January 7, 2011

KARENAH KO WAHAI MANUSIA......

     Kadang2 kite sering terdengar dengan karenah manusia yang pelbagai dan beraneka ragam. Aq sering mengalami dan terpaksa hadapi pelbagai karenah manusia ini, baik dari ahli keluarga ku, kawan2 or orang disekeliling aq. Pernah aq merasekan muak dan menyampah dengan karenah orang yang kadang2 menjadikan aq lemas dan menyiksakan aq. Perasaan benci dan marah juga kerap menyinggah benak ku yang mane sehingga aq meronta-ronta meminta untuk diberikan bernafas dengan tenang dan bebas. Aq rase macam leher ku dicengkam dan di henyuk sehingga aq hampir mati dalam gapaian yang entah kenapa aq patut rasakannya. Perasaan aq sering diganggu dengan karenah manusia ini yang mana aq rasakan perlu ku buang jauh agar tidak menggangu serta membelenggu diriku supaya aq dapat bergerak dan berlari menuju rasa selesa yang mampu memberikan aq bergerak bebas tanpa ada yang menghalang.
     Karenah manusia yang bermacam ragam in kadang2 aq kategorikan ia sebagai bodoh, bangang, bahalol, bongok, bangsat, brutal, serta badigol yang tidak mampu lagi diajar, dididik, mahupun diperbaiki untuk ia berubah. jika sesuatu yang menyusahkan serta memberikan tekanan semestinya ia bukan satu perasaan yang menyenangkan hati kita. Aq sering merasakan ada segelintir dari mereka yang ingin memberikan aq satu  perasaan yang aq jika mampu tidak ingin aq katakan. Ia amat menyakitkan hati, serta mungkin mematikan hati nurani yang baik dan menukarkannya menjadi hitam penuh dengan keiblisan yang sudah tentu tidak patut kita miliki. Namun atas desakan kita sering memperolehinya tanpa kita sedari. Setelah hati yang hitam ini kita semai dengan rasa yang kita sendiri tidak mahukan sudah pasti ia akan membawa pengaruh negatif yang kite sendiri menjadikan ia regam hidup kita yang negatif.
     Sahabat yang baik pasti akan membantu serta memberikan galakan yang membina tapi adakah hati dan perasaan merupakan sahabat yang baik yang dapat memberikan galakan yang positif jika hati sudah mula mencambahkan rasa hitam dalam diri kita?....mungkin hasutan iblis dan syaitan lebih kuat sehingga kita terikut dengan godaan yang menyuluhkan kita terjerumus ke lembah yang gelap serta hitam. Perasaan yang tidak dapat dikawal pasti juga akan memberikan impak yang mendalam. Oleh itu jalan penyelesaian ialah kita perlu menerima karenah manusia itu dengan rasa hati yang terbuka serta menerima kekurangan yang dimiliki oleh manusia yang sudah pasti diciptakan ada kelebihan mahupun kekurangan. Cuba cari cara penyelesaian yang optimis agar kita tidak mengikut arah yang gelap yang membawa rasa negatif dan kehancuran. Terima kenyataan yang manusia mempunyai banyak karenah yang mungkin mampu diterima akal yang waras mahupun akal yang jahil dari segi tindakan yang bakal diambil.....renungkan serta fahami...

No comments:

Post a Comment